Tuesday, August 9, 2016

පුවත්පත් කාටූන් ශිල්පියෝ



ඩබ්ලිව්.ආර්.විජේසෝම 




W.R.විජේසෝම මහතා නිදහසින් පසු මෙරට කාටුන් කලාවේ පුරෝගාමී චරිතයක් ලෙස හැදින්විය හැකිය. මොහු වැඩි වශයෙන් දේශපාලන කාටුන් නිර්මාණය කිරීමට මුල්තැනක් දෙනු ලැබිය. 1925 දී දකුණේ උපත ලද මොහු නමින් විජේරුපගේ විජේසෝම නම් විය. කුඩා කාලයේදීම මව මියගිය අතර පියා සමගින් ජිවත් විය. කුඩා කාලයේදී විජේසෝම රැකබලා ගත්තේ ඥාතීන් විසිනි. ඔහු තම සහෝදරයා සමග ඉගෙනගත් අතර කලාවට වැඩි නැබුරුවක් විජේසෝම තුල දක්නට ලැබුණි. ඔහු තම සහෝදරයා සමග කුප්පියාවත්තේ විහාරස්තානයට දිනපතා යාමට පුරුදු වී සිටියේය. එහි ලොකු හාමුදුරුවන් සමග කතාබහ කර පැමිණීම ඔවුන්ගේ පුරුද්දක් විය. පසු කලෙක විජේසෝම මහතා පැවසුයේ එම සංවාදයන් තුලින් ලත් දැනුම තමාගේ ගැඹුරු චින්තනය වර්ධනය වීමට උපකාරී වූ බවයි. කුඩා කල ඉතාමත් කටුක ජිවිතයක් ගෙවීමට විජේසෝම මහතාට සිදුවිය. මාලිගාකන්ද මහාබෝධි රජයේ විද්‍යාලයේ 10 වන ශ්‍රේණිය දක්වා ඉගෙන ගත් විජේසෝම පාසල් අධ්‍යාපනයෙන් ඉවත් වී තිබිරිගස්යායේ පදිංචියට ගොස් තිබේ. පසුව විවිධ නිර්මාණ සඳහා උපදෙස් හා ප්‍රායෝගික පුහුණුව ලැබීමට කොළඹ කාර්මික විද්‍යාලයට ඇතුලත් වී තිබේ.

විජේසෝම මහතා පවසන ආකාරයට ඔහුගේ අධ්‍යාපනයෙන් වැඩි කොටසක් මහජන පුස්තකාලය හා කෞතුකාගාරය තුලින් ලබාගත හැකි විය.  “මම හැම දෙයක්ම එයින් ඉගෙන ගත්තා. ඒ කාලයේ සත්ව උද්‍යානය කෞතුකාගාරය ලගයි පිහිටලා තිබුනේ. මම සෙනසුරාදා එහි යනවා. දවල්ට කෞතුකාගාරයට යනවා. යුද්ධය පිළිබඳව හා මා වටා ඇති ලෝකයේ සිදුවන්නේ කුමක්ද යන්න දැනගැනීමට සඟරා කියෙව්වා. පසුව මෙය පුද්දක් බවට පත්වුණා. මම කියවපු දේවල් මගේ චින්තනය දියුණු කළා.” කඩෙන් මිලදී ගත යමක් ඔතා තිබෙන පත්තර පිටුව පවා කියවූ බව විජේසෝම මහතා පවසා සිටියි.

විජේසෝම මහතා තම පුවත්පත් වෘත්තීය ජිවිතය ආරම්භ කරන්නේ 1947 සැප්තැම්බර් 17 වනදාය. ඒ ටයිම්ස් පුවත්පතේයි. ඔහුට අවශ්‍ය වුයේ කාටුන් ශිල්පියෙකු වීමට වුවත් ඔහුට කාටුන් ශිල්පියෙකු ලෙස කටයුතු කිරීමට මුලින් අවස්තාව නොලැබුණි. නමුත් විජේසෝම මහතා දිගින් දිගටම විවිධ පෝස්ටර් තරග සඳහා තම නිර්මාණ ඉදිරිපත් කළේය. ඒ තුලින් ජයග්‍රහණ ලබාගැනීමටද ඔහු සමත් විය. පසුව ටයිම්ස් පුවත්පතේ පොකට් කාටුන් ශිල්පියෙකු ලෙස කටයුතු කිරීමට විජේසෝම මහතාට අවස්තාව ලැබුණි. ඔහුගේ පළමු කාටුනය පළවුයේ ඔබ්සර්වර් පුවත්පතේය. ශ්‍රීමත් ජෝන් කොතලාවල මහතා පිළිබඳව මෙමගින් නිරුපනය කරතිබුණි. සර් ජෝන් කොතලාවල බොම්බේ සිට තම ඇදුම් සඳහා ලන්ඩන් බලා යයි නමින් විජේසොමගේ පිටපතක්ද සමගින් ඔහුගේ නිරුවත ආවරණය වන පරිදි බිග් බෙන් ඉදිරිපිට සිටගෙන සිටින ජෝන් කොතලාවලගේ පොකට් කාටුනය නිර්මාණය කර තිබේ. ඔහුගේ නිර්මාණ වලින් සෑහීමකට පත් සංස්කාරක ටෝනි ද සුසා සතියකට කාටුන් තුනක් ඉදිරිපත් කරන ලෙස දැන්විය. ඔහුගේ පොකට් කාටුන් “ටිකිරි” ලෙස නම් කරන ලදී.

විජේසෝම මහතාගේ කාටුන් මිනිසාගේ සිනහවට සංකල්පයක් දෙන පරිදි ඉදිරිපත්කරන ලදී. වැඩිවශයෙන් දේශපාලන කරුණු පිළිබඳව ඉරිදිරිපත් කරණු ලබයි. දේශපාලය පිළිබඳව මනා අවබෝධයක් විජේසෝම මහතා සතුවූ අතර තම පාඨකයන්ට දේශපාලන කරුණු අවධාරණය කිරීම සඳහා සියුම් උපහාසාත්මක ක්‍රම යොදාගත්තේය. ඔහුගේ නිර්මාණ තුලින් විනය , ජීවිතය , ඉවසීම ඇතිකිරීම සඳහා ආකල්පවල ඇතිකළ වෙනස අතිමහත්ය. සමාජය හා දේශපාලනය පිළිබඳව ගැඹුරු   පිළිබිඹුවක් ඔහුගේ කාටුන් තුලින් ඉදිරිපත් විය.

ඩි.එස්.සේනානායක මහතාගේ සිට ජේ.ආර්.ජයවර්ධන , චන්ද්‍රිකා කුමාරතුංග යනාදී වශයෙන් පශ්චාත් නිදහසින් පසු දේශපාලනයට පිවිසි චරිතයන විජේසෝම මහතා විසින් කාටුනයට නගන ලදී. අඩසියවසක් පුරා ඔහු කාටුන් ශිල්පියෙකු ලෙස කටයුතු කරන ලද අතර ඔහුගේ කාටුන් වල ඇති සියුම් හාස්‍ය පාඨකයාගේ මුවට සිනාවක් ගෙන ඒමට සමත් විය.

පසුව ඉරිදා පුවත්පත්වල පලකිරීමට කාටුන් නිර්මාණය කිරීමට අවස්තාව විජේසෝම මහතාට ලබාදෙන ලදී. ඔහු තම කාටුන් නිර්මාණය කලේ දේශපාලන නායකයන් වටාය. මෙතුමාගේ කාටුන් ඉක්මනින් ජනප්‍රියත්වයට පත්විය. ඒ තුලින් විජේසෝම මහතාට කාටුන් ශිල්පියෙක් ලෙස කටයුතු කිරීමට අවස්තාව ලැබුණි. මුල් කාලයේ කාටුන් වල දක්නට ලැබුනේ උපමාවක් හා ප්‍රවෘත්ති සිරස්තලය මත පදනම්ව කරනු ලැබූ ඉදිරිපත් කිරීම්ය. ටයිම්ස් පුවත්පතේ කතෘ විජේසෝම මහතා දිරිමත් කල අතර ඔහුගේ උපකාරයද ඔහුට ලැබුණි. පසුව දිනපතා පුවත්පත්වල කාටුන් නිර්මාණය කිරීමේ අවස්තාව මෙතුමාට ලැබුණි.

සාක්කුවේ ඩොලර් ලකුණක් සමග ජේ.ආර්.ජයවර්ධන මහතා සහිතව නිර්මාණය කල කාටූනය විජේසෝම මහතා අතින් ඇදුනු ප්‍රබල කාටුනයක් විය. ඒ තුලින් ඔහු නිරුපනය කලේ සංවර්ධනය සඳහා වූ ඇමරිකානු හිතවත්කමයි. එහෙත් මේ සම්බන්දයෙන් විවේචන එල්ල විය. ඉන්පසු පුවත්පතේ නිලධාරින් එකතුවී මෙම ගැටලුව විසඳන ලදී. එතැන් සිට විජේසෝම මහතා නීතියේ සීමාවන් ඇතුලත සිටිමින් කාටුන් ඇදීමට කටයුතු කරන ලදී. පසුව ටයිම්ස් ඔෆ් සිලෝන් ආයතනයෙන් ඉවත් වී ලේක්හවුස් ආයතනයේ කාටුන් නිර්මාන ශිල්පියෙකු ලෙස සේවයට බැඳුණි. රජය විසින් ලේක් හවුස් අත්පත් කරගැනීමෙන් පසුව නව කළමනාකරණයක් සඳහා විජේසෝම මහතා විසින් පළමු කාටුනය නිර්මාණය කරන ලදී. එවකට  අමාත්‍යවරයාව සිටි එන්.එම්.පෙරේරා මහතාට එරෙහිව වූ බැවින් එය පල නොකරන ලදී. ඉන් දින කීපයකට පසුව විජේසෝම මහතා කැඳවා තිබුණි. විපක්ෂ මන්ත්‍රී වරයෙකු පිළිබඳව කාටුනයක් නිර්මාණය කරන ලෙස විජේසෝම මහතාගෙන් ඉල්ලා සිටින ලදී. විජේසෝම මහතා එයට එකඟ විය. නමුත් ඔහු පළමුව කියාසිටියේ තමා එන්.එම්.පෙරේරා මහතාගේ කටුනායක්ද ප්‍රකාශයට පත්කරන බවයි.

1981 දී ද අයිලන්ඩ් සහ දිවයින පුවත්පත් වලද කාටුන් ශිල්පියෙක් ලෙස කටයුතු කරන ලදී. වසර 16 කට කාටුන් 9000 ක් පමණ නිර්මාණය කර තිබේ. එහෙත් තවමත් විජේසෝම මහතාගේ අදහස් සිදී ගොස් නැත. ඔහු පවසන පරිදි “මම දිවා ආහාරය ගන්නා තුරු දවසේ පුවත් පිළිබඳව ගැඹුරින් සිතා බලයි. දිවා ආහාරයෙන් පසුවද එසේයි. මේ සඳහා මට කිසිවක් ලැබෙන්නේ නැත. මම මගේ සේවය පිළිබඳව සතුටු වෙමි. නමුත් ඇතැම් කාටුන් බෙහෙවින් අහිතකර වේ. ඔහුගේ කාටුන් චරිතය වුයේ “පුංචි සිංඥෝ” නම් කුඩයක් අතින් ගත් ,උපැස් යුවලක් පැළඳි , ජාතික ඇඳුමින් සැරසුණු මධ්‍යම පාන්තික මහල්ලෙකි. මෙම චරිතය හරහා ඔහු පොදු ජනතාව නියෝජනය කළේය. මුලදී සම්පුර්ණ ජාතික ඇදුමින් සැරසි සිටි පුංචි සිංඥෝ සමාජ ක්‍රමයේ වෙනස් වීම් හා දේශපාලන ක්‍රමයේ පවතී පිඩිත බව නිසා උපන් ආර්ථිකයෙන්  බැට කෑ පුද්ගලයෙක් බවට පත්විය. පසුකාලීනව ඔහු ඉරුණු ඇදුමින් සැරසුණු ශරීරයෙන් වැහැරි ගිය පුද්ගලයෙකු බවට පත්විය. ඔහු අත රැඳී පන් මල්ල ආර්ථිකයේ සංකේතය බවට පත්විය. දේශපාලන කාටුන් ශිල්පියාගේ පරම යුතුකම තම රටේ දියුණුව ඉලක්ක කර සිය කාටුන් නිර්මාණය කිරීමයි. එසේ නොකිරීම රටට කරන අපරාධයක් ලෙස විජේසෝම මහතා පවසා තිබේ. ඔහු එය නිර්මාණය කලේ ටයිම්ස් ඔෆ් සිලෝන් පුවත්පතටයි.
                                    විජේසෝම මහතාට ඉදිරියට යාමට ඩි.බී.ධනපාල මහතාගේ උදව්ද ලැබුණි. පසුව විජේසෝම මහතා ඉරිදා ලංකාදීපයට සේවය කළේය. 1968 දී ලේක්හවුස් ආයතනය වෙත යාමට ඔහුට සිමා පනවා තිබුණි. 1977 දී නැවත එම ආයතනයට සම්බන්ද වීමට අවස්තාව ලැබුණු අතර එයින් වසර හතරකට පසුව අයිලන්ඩ් හා දිවයින පුවත්පත් හිමි උපාලි පුවත්පත් සමාගමට බැඳුණි.

විජේසෝම මහතා කාටුන් ශිල්පියෙක් පමණක් නොවේ. ටයිම්ස් පුවත්පතේ සිටි කාලයේ ක්‍රිකට් හා පාපන්දු ක්‍රීඩා සම්බන්දව කටයුතු කළේය. එමෙන්ම සන්ඩේ අයිලන්ඩ් පුවත්පත සඳහා ගිත හා මංපෙත් නමින් ලිපි කීපයක් රචනා කලේය. මිහිර පුවත්පතේ චිත්‍ර නිර්මාණයටද විජේසෝම මහතාගේ දායකත්වය ලැබුණි.



විජේසෝම මහතා විසින් නිර්මාණය කරන ලද පුංචි සිංඥෝ චරිතය.


විජේසෝම මහතා විෂයානු බද්ධ කාලින දේශපාලන සමාජීය ප්‍රවණතා පිළිබඳව සියුම් දැක්මක් තිබු කෙනෙකි. ඔහු සිය කාටුන් හරහා විටින් විට මතුකළ තේමාවක් වුයේ විධිමත් අධ්‍යාපන ක්‍රමයේ අධික විෂයානුබද්ධ දැනුම හා අසංවේදී ක්‍රියා නිසා පිඩාවට පත්වන දරුවන් ගැනයි. ඔහු එය සංකේතාත්මකව නිරුපනය කලේ සිරුරේ ප්‍රමාණයට වඩා විශාල වූ පොත් කරගසාගෙන ආයාසයෙන් ගමන් කරන පාසල් දරුවෙකුගේ රුපයෙනි.



ලංකාවට රුපවාහිනිය ලැබීමෙන් පසුව එයත් පක්ෂවාහිනියක් වේද යන්න උපහාසාත්මකව දැක්වීම සඳහා විජේසෝම මහතා විසින් මෙම කාටුනය නිර්මාණය කර තිබේ.







මෙම කාටුන්ද නිර්මාණය කර තිබෙන්නේ රුපවාහිනිය දේශපාලනික උවමනාවන් සඳහා යොදාගැනීම නිරුපනය කිරීමටයි. එමෙන්ම ප්‍රේමදාස මහතා චතුර වේදිකා කතිකයෙකු වුවද රුපවාහිනිය තුලින් චතුර ලෙස කතා කිරීමේ හැකියාව නොතිබුණි. මෙය විජේසෝම මහතා සියුම් උපහාසයට ලක් කරන ලදී





 විජේසෝම මහතා සංවර්ධනය , සමාජය මෙන්ම යුද්ධය පිලිබඳවත් උපහාසාත්මකව කාටුන් නිර්මාණය කළහ. දේශපාලනික කාරණා විජේසෝම මහතාගේ උපහාසයට වැඩි වශයෙන් ලක්විය. එමෙන්ම යුද්ධ පිළිබඳව වූ කාරණා සියුම්ව ඉදිරිපත් කිරීමට විජේසෝම මහතා උතසහ ගෙන  තිබේ. 











6 comments: